Profesionální organizátor Oian Cantabrana přináší praktické a snadno použitelné tipy, které vám pomohou mít doma čisto, pořádek a harmonii.
Proměňte nepořádek v historii a proměňte svůj domov v prostor klidu a funkčnosti. Udržovat doma pořádek se může zdát jako náročný úkol, zejména v každodenním shonu. Klíčem však není věnovat tomu nekonečné hodiny, ale vštípit si jednoduché, ale účinné návyky, které mají význam.
Abychom vám na této cestě pomohli, obrátili jsme se na odbornici Oianu Cantabrana, která se s námi podělila o 10 základních přikázání, díky nimž budete mít doma vždy uklizeno. Její tipy jsou praktické, snadno použitelné a navržené tak, aby vám pomohly těšit se z čistého, uspořádaného a harmonického domova.
1. Nebudu si nechávat věci, které nikdy nepoužívám
Jednou z hlavních příčin nepořádku v domácnosti je hromadění předmětů. Podle Oianu je důsledkem skladování věcí, které nepoužíváme, to, že začneme nenacházet věci, které používáme, a také to vytváří „vizuální hluk“, který časem vyvolává pocit přeplněnosti a nepohodlí.
Výjimkou jsou památeční a dekorativní předměty, které se sice nepoužívají, ale své místo v domácnosti si zaslouží. Stejně jako zbytek rodiny by však tyto předměty měly být seskupeny.
2. Každý předmět uložím do rodiny
Je velmi důležité ukládat předměty podle rodin, jako to dělá Oian na obrázku výše, ve velmi dobře uspořádané kuchyni. Abychom pochopili, do které rodiny jednotlivé předměty patří, musíme se podívat, jakou funkci plní nebo k jaké činnosti se používají. Vaření, oblékání, úklid, čištění, psaní, kreslení atd.
V případě, že předmět patří do více než jedné rodiny (například kniha receptů), stačí si rozmyslet, kde ho budete hledat v den, kdy ho budete potřebovat (třeba na poličce v kuchyni, nikoli na polici). První místo, které vás napadne, bude tím správným místem.
3. Předměty najdu pohodlně
Všechny předměty, které pravidelně používáte, byste měli mít na dosah ruky. Pokud často používáte pánev, nedávejte ji do téměř nedostupného rohu nebo vysoko, ale mějte ji po ruce v zásuvce nebo rohové skříni s výsuvnými košíky. Profesionální organizátor také říká, že byste se měli snažit umístit věci tak, abyste nemuseli odstraňovat jiné věci, abyste na ně dosáhli. Především je ale důležité, aby se nestalo, že když něco zvednete, spadne to, co je vedle. Pokud se to stane, znamená to, že věc je špatně umístěna a je lepší hledat jiné místo.
Jaké jsou časté chyby, které obvykle ztěžují přístup k předmětům?
- Přeplněné krabice, zásuvky nebo police vůbec nepřispívají k udržení pořádku ve věcech. Často se to stává v případě našich šatních skříní, kdy při zvednutí jednoho kusu oblečení skončí jiný kus rozložený nebo spadne na podlahu.
- Špatný zvyk odsouvat věci do zadní části skříně, když je ve skutečnosti přístupnější nechat je vepředu. I když to znamená, že zadní část skříně zůstane prázdná. Musíme se přestat trápit tím, že prázdná místa nebo dokonce zásuvky ve skříni nejsou zaplněné. „Je lepší mít prázdný prostor (který se mnohem snáze uklízí), než nemít možnost najít a kontrolovat množství věcí, které napadají náš domov,“ říká Oian.
4. Vyhnu se košům, ve kterých je od všeho trochu.
Vyhněte se „katastrofickým košům“, které jsou pomíchané věcmi z nejrůznějších rodin. Chcete-li udělat pořádek, musíte všechny tyto položky, jakkoli se mohou zdát malé a bezvýznamné, shromáždit spolu s ostatními položkami ze stejné rodiny. Tato zásuvka je velmi dobře uspořádaná, na jedné straně jsou ručníky, na druhé kosmetika a gely a nakonec kosmetika a štětce.
Odborník se domnívá, že spižírny jsou „XXL“ verzí těchto zásuvek s nezařaditelnou směsicí nejrůznějších předmětů. A je přesvědčena, že „abyste si udělali pořádek ve spíži, musíte si nejprve udělat pořádek doma. A když přijde čas vypořádat se s chaosem ve spíži, je třeba udělat následující: nejprve vyhodit vše, co nebudete používat, pak shromáždit podle rodin to, co si ponecháte, a od té doby nic nekupovat, pokud to nemáte jak uskladnit, a občas udělat audit, zda tam nejsou věci, které lze darovat nebo vyhodit.“
5. Nebudu kupovat nic nového, pokud nevyhodím něco starého (nebo nemám místo na uskladnění).
Podle odborníka byste si před koupíměli položit následující otázky: Mám to kam uložit? Mám něco jiného, co plní stejnou funkci? Byl bych rád, kdybych si to koupil?
A kritérium, podle kterého se rozhoduji, co vyhodit nebo darovat, než si koupím něco nového, je, že pokud jsem to nepoužívala déle než 18 měsíců, pak jsem si jistá, že se bez toho obejdu.
6. Každý den dám vše na své místo.
Na začátku dne nebo před jeho koncem věnuji 10-15 minut tomu, abych vše uložil na své místo, tj. uklidil. Jak můžete tento úkol splnit? Odborník doporučuje snažit se ho provádět každý den ve stejnou dobu, aby se z něj stal zvyk, který děláte bez přemýšlení, jakoby na „autopilota“.
Pokud žijete s partnerem nebo dětmi, je dobré zapojit celou rodinu. Každý člen rodiny by například mohl být zodpovědný za úklid jedné místnosti.
7. Nebudu hromadit víc, než bych měl
V uklizené domácnosti je vždy rovnováha mezi metry čtverečními, nábytkem a počtem předmětů. Známkou toho, že hromadím příliš, je neschopnost najít věci a také koupě duplikátu něčeho, co už máte, protože nevíte, kde jste to nechali.
Někteří lidé jsou od přírody sběrači a pociťují emocionální odpor k tomu, aby se věcí zbavili. Oian vysvětluje, že předměty, ke kterým cítíme pouto kvůli zvláštním okolnostem (například jsou rodinným dědictvím nebo suvenýrem z výletu), bychom si měli ponechat, dokud je jejich množství měřitelné. Upozorňuje však, že „často je pro nás obtížné vyhodit věci, které jsme si koupili a zaplatili za ně, protože nejsme zvyklí zbavovat se věcí, které ještě fungují“. Klíčem je uvědomit si, že fungují, ale ne pro nás. Pokud jste dosáhli úrovně nepořádku, kterou nemůžete kontrolovat, je zřejmé, že vám daná věc spíše škodí než pomáhá.“
8. Nenechám se přemoci leností
Ti, kdo žijí podle rutiny, zavrhují lenost a snaží se udržovat svůj prostor v bezvadném stavu. Zavedení rutin usnadňuje udržovat domov v dokonalém pořádku.
„Prvních pár dní vás možná bude změna motivovat, a jakmile se stane zvykem, budete ji dělat bez váhání a možná ji dokonce budete považovat za nezbytnou,“ říká Oian. A v náročných dnech není na škodu vynechat i ten jeden den.“
9. Nenechám se demotivovat lenochy
Otázka, jak se vypořádat s nepořádkem ostatních lidí v domácnosti, aniž by se člověk stal demotivovaným, je pro profesionálního organizátora vskutku obtížná. Klíčem k úspěchu je zajistit, aby ten, kdo převezme iniciativu, protože cítí potřebu uklidit, neztratil soustředění na svůj cíl.
„Nejprve si promluvte s ostatními členy rodiny a řekněte jim o své nové potřebě. V klidu a podrobně vysvětlete emocionální nepohodlí způsobené nepořádkem. Při tomto minisetkání nebo během dne doporučuji zmínit výhody, které všichni získají, pokud změní své chování. Například úsporu peněz, více volného času nebo zlepšení vzhledu. Ostatní se nezmění ze dne na den, ale pokud se nevzdáte a budete znovu a znovu, vždy v klidu, opakovat, kde a jak co uchovávat, časem se celá rodina stane součástí nového řádu,“ vysvětluje.
Případ dospívajících dětí je kapitola sama pro sebe a mohl by být předmětem další reportáže…..
10. Budu spotřebovávat moudře
Posledním přikázáním, které odborník zmiňuje, je nakupovat tehdy, když něco opravdu potřebujete, ne jen proto, abyste si ukrátili čas, ale protože to opravdu pokrývá potřebu a pomůže vám to žít lepší život.
Abyste se vyhnuli nutkavému nakupování, Oyhane nedoporučuje používat nákupní aplikace, prohlížet si webové stránky pro zábavu a nakupovat, jako by to byl koníček.