Slabá baterie? Jednoduchý trik vám pomůže nastartovat motor

by Martin Černý

Nízké teploty v zimě a vysoké teploty v létě mohou způsobit, že „baterie“ ztratí svou účinnost a nastartování auta se stane obtížným. Existuje však způsob, jak baterii dobít, a i když je vybitá, můžete auto nastartovat i při nízkých teplotách.

Většina řidičů si neuvědomuje, že právě v létě je baterie nejvíce namáhána. Vysoké teploty ji zatěžují, což se často projeví až v zimě, kdy nemůžeme nastartovat auto. Při teplotách nad 25 stupňů Celsia je proces samovybíjení mnohem rychlejší. Každé zvýšení teploty o 10 stupňů Celsia nad 25 stupňů Celsia zdvojnásobuje rychlost chemických reakcí uvnitř baterie, což vede ke zrychlenému opotřebení. A co hůř, i když auto zaparkujete na delší dobu, nezabrání to ztrátě vlastností baterie – neustále v ní probíhají chemické procesy, které zhoršují její stav.

Je to proto, že zatímco je vůz zaparkovaný, různé elektronické systémy ve voze – od alarmů po senzory – neustále „vysávají“ energii z baterie. Nepomáhají ani krátké jízdy, protože alternátor jednoduše nestihne baterii nabít. Proto se vyplatí čas od času podnikat delší cesty autem, aby se akumulátor řádně nabil a vydržel déle.

Problémy se startováním vozu? Příčinou může být znečištěná baterie

Mnoho problémů s baterií je způsobeno prostou nedbalostí. Zkorodované vodiče nebo uvolněné konektory jsou snadným způsobem, jak způsobit, že proud neproudí podle očekávání. Vyplatí se proto čas od času nahlédnout pod kapotu a zkontrolovat jejich stav.

A nezapomeňte vyčistit svorky baterie. Na svorkách se často tvoří bílý nános, který účinně blokuje průtok proudu. Naštěstí si stačí pořídit speciální čisticí prostředek a problém zmizí.

Slabá autobaterie – jak si s tímto problémem poradit?

Nejlepším řešením je samozřejmě vyjmout baterii a nabít ji například doma pomocí nabíječky. Je třeba mít na paměti, že proces nabíjení je nejlepší provádět při pokojové teplotě, a ne například na ulici, když je baterie instalována na místě určení.

Pokud venku mrzne, je třeba mít na paměti, že se snižuje účinnost baterie, i když je relativně nová a v dobrém stavu. Při teplotě 0 stupňů Celsia ztrácí baterie přibližně 20 % své běžné kapacity. Když rtuť teploměru klesne na -18 stupňů Celsia, může baterie ztratit až polovinu své kapacity. Optimální provozní teplota pro baterii je mezi 15 a 25 stupni Celsia – tehdy dosahuje své jmenovité kapacity a opotřebovává se nejpomaleji.

Někteří řidiči radí, že pro zvýšení šance na nastartování vozu při nízkých teplotách se slabou baterií se vyplatí ji řádně dobít. Jak to udělat? Před otočením klíčku zapalování jednoduše na několik sekund zapněte potkávací světla.

Funguje to tak, že baterii před velkou námahou lehce zatížíte. Když zapnete světlomety na 10-15 sekund, žárovky odebírají proud a způsobí mírné zahřátí baterie a malou chemickou reakci v ní.

Když světla vypnete, na krátký okamžik se napětí na baterii minimálně zvýší, než bylo před jejich zapnutím. Právě tento okamžik je nejlepší využít k pokusu o nastartování. Tato metoda však může fungovat pouze v případě mírně vybitého akumulátoru – v případě slabé „baterie“ je lepší se ihned poohlédnout po startovacích vodičích a „dárci“ energie.

You may also like

Leave a Comment