Nová studie odhaluje šokující pravdu o generaci Z. Mladí lidé narození po roce 1995 se bojí základních domácích prací. Raději zaplatí tisíce eur mistrům, než aby šplhali po žebříku nebo sbírali šroubovák. Vědci byli šokováni, když zjistili, že třetina mládeže nezná základní nástroje. Je to lenost moderní generace nebo prozíravá investice do vlastního bezpečí?
Kolik mladých lidí je potřeba na výměnu žárovky? Žádný, volají odborníka
Nejnovější průzkum britské společnosti Halfords odhalil alarmující fakta o generaci Z. Čísla hovoří jasně – až 25 % mladých lidí ve věku 18-27 let otevřeně přiznává, že neví, jak vyměnit žárovku na stropě. Považují to za příliš nebezpečný čin. Každý pátý respondent uvedl, že se bojí možného popálení. Místo toho, aby si problém vyřešili sami, raději sáhnou hluboko do kapsy a zaplatí si profesionála. Ještě hůř vypadá situace s ostatními domácími pracemi. Pouze 60 % mladých lidí umí umýt auto svépomocí. Zbytek raději požádá o pomoc rodiče nebo využije služeb myčky aut. Skutečně šokující je zjištění, že 20 % mladých dospělých nezná klíč a neuvěřitelných 30 % nedokáže identifikovat jednoduchý plochý šroubovák. Vše završuje fakt, že jeden z deseti členů generace Z by zaplatil expertovi za něco tak jednoduchého, jako je pověšení obrazu na zeď.
Drahá nezávislost nebo rozumná investice do bezpečnosti?
Finanční důsledky této „neschopnosti“ jsou ohromující. Mladí lidé z generace Z utratí v průměru 2000 eur ročně za služby, které by teoreticky zvládli zvládnout sami. To je dvojnásobek celostátního průměru a desetinásobek toho, co jejich prarodiče utratí za stejné služby. Pro srovnání, generace seniorů ve věku 60-78 let investuje do těchto služeb pouze přibližně 300 eur ročně. Ellie Muirová, novinářka a sama členka Generace Z, však nabízí překvapivě logické vysvětlení tohoto trendu. Většina mladých lidí bydlí v pronajatých bytech, kde každý neodborný zásah do zařízení může znamenat ztrátu vysoké kauce. Raději proto investují do profesionálních služeb, než aby riskovali finanční ztráty způsobené vlastní neobratností. V tomto světle se jejich rozhodnutí jeví jako racionální ekonomická úvaha, nikoli jako projev lenosti.
Andy Turbefield z Halfords poukazuje na znepokojivý trend – schopnost řešit základní domácí opravy u mladých lidí dramaticky klesá. Nejde jen o výměnu žárovky nebo pověšení obrazu. Mladí lidé ztrácejí kontakt s praktickými dovednostmi, které byly předchozími generacemi samozřejmé. Tento trend může mít v budoucnu vážné důsledky nejen pro jednotlivce, ale pro celou společnost. Závislost na profesionálních službách nejen zatěžuje peněženky mladých lidí, ale také je snižuje jejich nezávislost v každodenním životě. Na druhou stranu to můžeme vnímat i jako přirozený vývoj společnosti směrem k větší specializaci a profesionalizaci služeb. Ostatně málokdo z nás si v dnešní době sám opravuje auta nebo vyrábí nábytek.
.
Související články:
Jak připravit auto na zimu? Výměna pneumatik není všechno
Účty za elektřinu klesnou až o 80 %. Tyto rychlé a levné metody stačí
sledujte nás ve Zprávách Google.