Jízda v zimě se stává příjemným zážitkem, zejména díky vyhřívaným sedadlům v autě. Přitom dokáže ještě víc, než si myslíte.
Nejen konvenčního, ale i vyhřívání sedadel v autě se většina lidí už asi nebude chtít vzdát. Krátká topná sezóna a vyhřívání přímo v blízkosti těla přináší zejména výhody. Je však možné i více.
Vyhřívání sedadel v autě: znáte ten trik?
Vyhřívání sedadel v autě především zajišťuje vyhřívání povrchu sedadla a často i opěradla, které vám – ať už řidiči, nebo spolujezdci – zajistí příjemné a rychlé zahřátí v chladném prostředí. Funguje to pomocí elektrických topných těles zabudovaných do čalounění. Ty jsou obvykle vyrobeny z vodivých materiálů, jako jsou karbonová vlákna nebo tenké kovové dráty, které vedou pod látkou nebo kůží povrchu sedadla.
Mezi známé výhody patří obzvláště rychlé uvolňování tepla, protože na rozdíl od běžného vytápění automobilů trvá systému mnohem kratší dobu, než zahřeje sedadlo, a tedy i osobu, která na něm sedí. Důvod: teplo se přenáší přímo na tělo.
Věděli jste však, že používáním vyhřívání sedadel v autě můžete také ušetřit energii a palivo? Konkrétně, pokud jej používáte jako preferovaný rozdělovač tepla, aniž byste museli vytápět celou kabinu, může se zlepšit spotřeba paliva nebo účinnost baterie.
Zde se dozvíte, jak tato metoda funguje
Mechanismus, který za tím stojí, je jednoduchý: vyhřívání sedadel v autě vyžaduje méně energie, protože záměrně uvolňuje teplo pouze pro řidiče nebo cestující. To může snížit spotřebu energie, zejména v prvních minutách po nastartování, protože motor ještě není zahřátý, a proto bude potřeba více energie na klimatizaci.
Zejména je možné je nastavit na nižší úroveň kvůli zapnutému vyhřívání sedadel nebo je aktivovat později a dosáhnout pozitivního efektu na spotřebu paliva díky nižšímu nebo opožděnému použití – konkrétně je vysoká zejména v režimu vyhřívání klimatizace.
Pokud nastavíte vyhřívání sedadel ve vozidle na nízkou nebo střední úroveň, nikoli na nejvyšší možnou teplotu, může to rovněž přispět k cílenějšímu a úspornějšímu využívání energie. Výhodou je opět to, že teplo je odváděno přímo do karoserie a potřeba vyhřívání zůstává menší.
Užitečné vědět: V elektromobilech je vyhřívání sedadel obzvláště užitečné. Vyžaduje podstatně méně energie než plné vytápění interiéru, což zvyšuje dojezd vozidla. Zejména v zimě pomáhá maximalizovat životnost baterie.
Malá nevýhoda
Přestože se na jedné straně snižuje spotřeba paliva, může toto použití vyhřívání sedadel vést na druhé straně k minimálnímu zvýšení spotřeby paliva, protože vyžaduje elektřinu vyráběnou alternátorem. Ten je zase napájen motorem. Dobré je, že u moderních vozů optimalizovaných pro účinnost je rozdíl jen několik desetin zlomku na sto kilometrů.
Díky tomu je vyhřívání sedadel obecně a energeticky účinnější než provoz topení vozu, a může tak skutečně šetřit palivo. Často je tak efektivnější, zejména na krátkých cestách v zimě, kdy motor není plně zahřátý, a rychleji se cítíte lépe.